Vi har hatt sen sommerferie, og i år har vært vår mest aktive sommerferie så langt. Vi startet vår 3 uker lange sommerferie med å reise en uke på hytta som vi brukte som base for flere fjellturer vi har på vårt skrapekart (les mer om fjellprosjektene her). I ferien har vi besteget Besseggen, Galdhøpiggen, Kyrkja og Glittertinden, samt tatt flere lange treningsturer. Ole’s foreldre ble med opp på hytta for å passe bikkjene mens vi var på tur. I samme slengen kunne Ole’s far Olav gjøre noen av sine stolpejakt turer på våre hviledager. Win-win. Selve fjellturene har vi også laget videoer av, som vi linker til lenger ned i bloggen.

BESSEGGEN

Først ut var Besseggen. Denne turen vi har både gledet og gruet oss masse til denne sommeren. Vi hadde lest oss opp på at det skulle være en kjempefin tur, men litt utfordrende over selve eggen for de med høydeskrekk, noe vi begge har. Vi startet dagen grytidlig før vi kjørte 2 timer til parkeringen ved Gjendesheim. Derfra tok vi båten som gikk til Memurubu hvor turen startet for vår del. Selve båtturen var flott nede på sjøen som minner aller mest om en av Norges dype fjorder.

Det var meldt bra vær og det var helg, så båten gikk til slutt fullstappet fra Gjendesheim til Memurubu. Flott tur nede på sjøen Gjende, som minner mest om en båttur på en fjord.

Fra Memurubu var det en ganske lang og bratt stigning før vi kom opp på ryggen av fjellet. Det ble ganske tidlig flott utsikt selv om det var overskyet på morgenen, så det var enkelt å ikke tenke for mye på hvor tungt det var. På vei opp passerte vi alle som hadde overnattet på Memurubu og startet før oss, og siden vi var først i løypa fikk vi se en del reinsdyr som løp sin vei da de så oss. Minuset med å være først i løypa når det er dårlig merket er at vi ikke hadde noen rygger å gå etter. Det ble en liten bom, men heldigvis rotet vi oss ikke bort. Litt før vi kom til selve eggen hadde skyene forduftet, og vi fikk drømmevær opp eggen og resten av turen. Det ble en del klyving opp eggen (mer enn vi trodde etter å ha lest oss opp på turen), men ikke noe som var veldig teknisk krevende. Det var for øvrig veldig skummelt for oss som har høydeskrekk. Vi har etter hvert utfordret høydeskrekken vår ganske mye de siste par årene, så dette gikk også relativt greit. Minuset var at vi hadde lest og hørt på forhånd at Kyrkja som vi skulle gå senere i ferien var mye skumlere. Akkurat det satt en støkk i oss begge siden Besseggen var mer enn skummel nok for vår del. 😅

Koselig å se reinsdyr i fjellet for oss som ikke ser disse så ofte i løpet av et år.
Flott natur! Her ser vi både Besseggen og lillebror Knutshøe.
Her fikk vi for første gang god utsikt til selve Besseggen. Kriblet godt i magen.
Det er nydelig nede ved Bessvatnet. Det var deilig når solen tittet frem like før vi skulle begynne klyvingen.
Det er flott utsikt tilbake til Memurubu og Gjendebu også.
Her er siste mulighet til å velge en alternativ rute til Gjendesheim.
Umulig å ikke storkose seg på tur i så flott natur på en dag med så bra vær.
Tar et siste bilde på ryggen før det skumle partiet begynner, mens det fortsatt er mulig å presse frem et smil.
Det var heldigvis noen partier hvor man kunne gå litt og få roet hodet litt i mellom de skumle partiene.
Ole filmer med GoPro kameraet mens han klyver opp Besseggen.
Langt der nede ser man stien vi gikk på rett før klyvingen startet.
Endelig over Besseggen! Nå gjenstår det bare 100 høydemeter med snill stigning i steinrammel før vi er på turens høyeste punkt.

Vel oppe på toppen var vi begge lettet over å ha kommet oss over den verste biten. Herfra var det bare å nyte turen i godværet. Her begynte vi etter hvert å møte folk som gikk runden motsatt retning, og navigeringen herfra ble mye enklere både fordi vi så folk, fordi stiene var tydeligere og fordi det var bedre merket på denne siden av fjellet. De aller første møtte vi på selve eggen. Der kom det en familie (de snakket noe som hørtes Katalansk ut, så trolig fjellvante folk fra Pyreneene) ned hvor familiefaren spratt barbeint ned fjellet som en geit. Det var sykt nok i seg selv, men etter å ha sett alt steinrammelet de neste kilometerne skjønner vi ikke hvordan han kom seg så langt uten sko til å begynne med. 😮 Etter en liten pause på toppen av eggen kom vi også i snakk med en kar på godt over 80 år som kom samme veien som oss. Han hadde gått fra alle andre som var på båten sammen med oss og virket ikke det minste sliten der han gikk videre i bra fart. Samtidig som vi ble imponerte over formen hans ble vi både litt skeptiske til vår egen form, samt optimistiske for hvor lenge vi kan klare å holde oss i god form. Det var noen bratte partier ned til Gjendesheim igjen også, men hele turen gikk veldig greit uten store problemer. Alt i alt var det en veldig flott tur som vi kan anbefale til alle som orker å gå opp den første bratte bakken fra Memurubu, og som ikke har enda verre høydeskrekk enn oss. En virkelig perle av norsk naturskatt! Det er lett å forstå hvorfor denne turen er så kjent og så populær.

Det ble en liten matpause på dagens høyeste punkt.
Det var flere kilometer med steinrammel oppe på toppen. Hvordan kan noen gå barbeint på dette underlaget?
Det var god utsikt på denne siden av toppen også. Her ser vi ned til Gjendesheim hvor vi tok båten fra, og bort til parkeringen noen kilometer lenger bort.
I det fjerne ser vi Bitihorn som var den første toppen vi besteg sammen i Jotunheimen, for et par år siden. Da hadde vi nettopp begynt å gå ned i vekt, så det var en stor seier for oss å komme oss opp på toppen den gangen.
Video fra vår tur over Besseggen.

GALDHØPIGGEN

Grytidlig neste morgen reiste vi fra hytta for å kjøre 3,5 timer til Juvasshytta som var utgangspunkt for turen til Galdhøpiggen. Vi valgte å bli med på den korte, guidede ruta over isbreen sammen med rundt 300 andre, nettopp fordi vi ønsket å gå over isbreen. Det var første gang for oss begge. Breførerne var flinke til å informere alle om hva og hvordan ting skulle gjøres. Turen gikk som forventet veldig sakte for å få med alle, for her var det med små barn, eldre pensjonister, dårlig trente turister, idrettsfolk og alt imellom. Frem til isbreen var det snill og jevn stigning uten noen utfordringer utover at det var en del steinrammel som er slitsomt for anklene å gå i. Vel fremme ved isbreen ble det en matpause mens vi ventet på at alle skulle komme frem. Over isbreen gikk vi ca. 50 personer per taulag. Turen gikk sakte nok til at alle klarte å holde det gående hele veien uten for mange stopp, selv om det var motbakke på is og slafseføre hele veien.

Vi startet denne turen ved Juvasshytta.
Instruksjoner om turen og hvordan vi skal bruke utstyr og oppføre oss i taulag blir gitt.
Det var i overkant av 300 mennesker som var med på samme tur som oss. Ikke en tur for å nyte naturen i fred og ro med andre ord, men noen ganger er det gøy med mye folk også. Flott at det er mange som nyter fine turer i naturen.
Det var mye steinrammel både før og etter isbreen. Jevn og fin stigning hele veien frem til isbreen, og over isbreen.
Fremme ved isbreen. Her ble det en matpause mens vi ventet på resten av gruppen.
Det er ikke alltid like lett å få barn, eldre, dyr og utålmodige folk til å bevege seg i samme tempo i et taulag, men turen over breen gikk veldig fint uten noen lange stopp.
Snart over isbreen. Har kan vi se nesten helt opp til toppen.

Da vi hadde kommet over isbreen ble det nok en matpause mens vi ventet på at alle taulagene skulle komme seg over. Det siste strekket var ca. 1 km og 300 høydemeter, men bød ikke på så veldig store utfordringer med tanke på klyving / klatring. Oppe på toppen står det en hytte hvor man kan kjøpe noe å spise og drikke. Vi kjøpte hver vår pølse til 50 kr stykket mens vi tittet litt på utsikten som dukket opp i mellom skylagene. Som guiden sa: her stiger prisene i takt med høydemeterne (det er naturligvis ikke billig å frakte varer opp til Nordens høyeste kiosk). Etter en lenger pause på toppen tuslet vi ned igjen og ble med første taulaget tilbake over breen. Vel nede på Juvasshytta stod de og grillet pølser og hamburgere som luktet himmelsk på flere hundre meters avstand. Vi endte selvfølgelig opp med hver vår hamburger som var vel verdt pengene! 🤤 Er man norsk og glad i friluftsliv er det nesten et must å besøke denne toppen minst én gang i livet, og vi kan fint anbefale denne turen for de aller fleste med normalt god helse.

For langt til høyre så ramler du ned i den sikre død. For langt til venstre, så sklir du mange hundre meter ned på Styggebreen som er svært farlig å krysse på egenhånd. Best å følge instruksjonene som ble gitt opp her.
Den siste kilometeren opp til toppen er brattere enn resten av turen, men helt overkommelig for de aller fleste.
Oppe på toppen står det en hytte hvor man kan sitte inne og varme seg på kaldere dager, samt kjøpe noe godt å spise og drikke.
Baksiden av hytta. Her oppe var det innimellom god utsikt i mellom skylagene.
På en godværsdag kan du se store deler av Norge fra toppen.
Selfie på toppen hører med.
Dramatisk landskap.
Tidligere i år var det tysk turist (tenåring) som skle ned på isbreen her på en dag med tett tåke. Verken faren eller bredførerne fikk kontakt eller fant han igjen, men da de kom ned til Juvasshytta hadde gutten klart å komme seg ned på egenhånd. Det er farligere enn det ser ut som over denne isbreen som heter Styggebreen fordi den er farlig, ikke fordi den er stygg å se på.
Tilbake over isbreen gikk vi bakerst i taulaget.
Her kan vi se nesten helt opp til Glittertinden som vi skulle bestige senere i ferien.
Snart nede på Juvasshytta igjen. Steinrammel hele veien.
Sommerskisenteret ved Juvasshytta er åpen hele sommeren. Det var en del folk i bakken da vi gikk oppover, men innen vi hadde kommet oss ned igjen var det tomt for folk i bakken.
På vei ned til Lom møtte vi på denne lydige kua. 😍
På vei tilbake til hytta svingte vi innom og besøkte Ridderspranget med det samme vi var i området.
Ridderspranget.
Video fra vår tur opp til Galdhøpiggen.

KYRKJA

Etter en hviledag på hytta med feiring av Jannicke sin bursdag, beising, soling og hyttemesterskap i Yatzy bestemte vi oss for å ta turen til Kyrkja. Kyrkja er turen vi nok har gruet oss mest til av årets prosjekter. Turen sies å være mer luftig enn Besseggen – som i seg selv var skummel nok for vår del. Vi kjørte fra hytta litt senere enn de andre turene da vi planla å starte turen fra Leirvassbu i 12:30-tiden grunnet opphold i været den tiden. Fremme på Leirvassbu var det allerede flott utsikt opp til Kyrkja og en rekke andre +2000 meters topper. Det er mye mulig vi må tilbake hit for å gå andre turer i fremtiden. 😍 Turen er i stor grad umerket, selv om deler av strekket går på rødmerket “sti” som kom og forsvant litt som en sulten nabokatt. Det var MYE steinrammel, så det ble tungt å gå opp til bunn av Kyrkja med allerede slitne bein. Den siste kilometeren opp til toppen er veldig bratt, og det er klyvepartier store deler av veien. Det er to enda luftigere heng hvor det rett og slett må klatres litt for de av oss med normalt lange armer og bein. Vi kom oss med nød og neppe forbi det første klatrepartiet i sterk vind og skjønte raskt hvorfor alle vi så denne dagen snudde lenger ned i bakken. Dette er det skumleste partiet vi har vært gjennom noensinne. Det hjalp definitivt ikke at det var storm i kastene når et feilsteg betyr den sikre død (her har det vært noen dødsfall opp gjennom årene). Da vi kom oss opp på ryggen til det neste og siste klatrepartiet opp mot toppen (vi hadde igjen kanskje 20 høydemeter til toppen) måtte vi bite i det sure eplet og benytte oss av fjellvettregel 8 som sier at “det er ingen skam å snu”. Vi var allerede usikre og stresset over at vi måtte klatre ned igjen der vi akkurat hadde klatret opp, så tanken på å klatre opp et enda skumlere og smalere parti i veldig sterk vind føltes rett og slett ikke trygt denne dagen. Det var nok trolig ingen på toppen akkurat denne dagen, i alle fall ikke som vi så før eller etter oss de timene vi hadde utsikt opp til toppen. Vi som koser oss mest på flotte fjellstier i duvende terreng ønsker oss på ingen måte tilbake til denne toppen hvor det totalt ble litt over 10 km tur/retur. Mesteparten gikk i steinrammel, mye var litt skummelt, og noe var veldig skummelt. Utsikten var det heldigvis ingenting å utsette på. 😂

Hviledag mellom fjellturene var en god anledning til å beise baksiden av hytta.
Vi feiret også bursdagen til Jannicke med blant annet en tur til Bagn for å kjøpe softis.
Kyrkja ligger flott til i gangavstand fra Leirvassbu. Turen ble totalt litt over 10 km.
Her har vi kommet oss opp på første fjellryggen. Den lille, røde prikken i midten av bildet er et tremannstelt, for å sette størrelsen litt i perspektiv. Selv den «lille» høyden i front her var flere hundre høydemeter.
Man ser mange spennende +2000 meters topper i alle retninger hele turen. Her ser vi også ned til Leirvassbu hvor vi startet turen.
Turen er ikke merket, så man må prøve å finne varder i havet av alt steinrammelet.
Flott utsikt til fjell, sjøer og isbreer. Her ser man langt, men man ser allikevel ikke mye menneskeskapt.
Nå skal vi bare ned i dalen før vi begynner stigningen opp på selve Kyrkja. I bakgrunnen ser vi blant annet Galdhøpiggen, nederste del av Glittertinden, Tverrbytthornet, med flere.
Da har stigningen i det «lette» partiet av Kyrkja startet. Øverst i bildet ser vi andre turgåere på vei ned etter å ha snudd før toppen (det skjønner vi godt i vinden som var denne dagen).
Det var teknisk terreng selv i de mindre bratte partiene.
Det ble ganske luftig tidlig etter at stigningen begynte. Nederst i bakken kan vi se noen små prikker som er folkene vi møtte som var på vei ned da vi startet stigningen.
Det blåser greit selv her hvor det var litt ly. Det er ingen video fra de skumleste partiene, for da hadde vi mer enn nok med å komme oss opp/ned.
Snart skal vi opp i det første skikkelig skumle partiet. Det synes ikke så godt på bildet, men i det partiet vi klatrer opp er det stup noen hundre meter rett ned i bakkant (vi kommer inn fra siden). Mye skumlere enn det ser ut som på bilder.
Vi kom oss over det første av to skumle partier. Her oppe blåste det hardt! Det var storm i kastene, og vi slet i perioder med å stå oppreist. Over den siste ryggen og klatrepartiet opp til toppen er det fritt fall både til høyre og venstre (det går rett ned på venstre siden av den smale passasjen selv om det ikke ser slik ut på bildet). Vi valgte å feige ut ved å ikke risikere livet for de siste 20-30 høydemeterne.
Hit, men ikke lenger. Vi smiler fordi vi fortsatt lever, men vi gruer oss til nedstigningen igjen.
Vi kom oss over de skumle partiene og er igjen nede i den «enkle» delen av nedstigningen.
Trygt nede på neste fjellrygg skuer Ole utover for å se om det er noen andre interessante topper vi kan bestige i fremtiden.
Hvor er veien ned igjen? Det var langt i mellom vardene i denne delen av turen.
Endelig T-merking! Det kunne bare bety én ting, og det var at vi hadde kommet oss bort fra den ruten vi egentlig skulle gå. Da var det bare å ta ut ny kompasskurs i retning veien nede ved Leirvassbu på nytt.
Takk for denne gang, Kyrkja. Du er et vakkert og spektakulært fjell å se på, men vi kommer ikke til å bestige deg igjen!
Trygt nede ved Leirvassbu igjen.
Video fra vår tur til Kyrkja.

GLITTERTINDEN

Det siste fjellprosjektet denne ferien var Glittertinden. Grunnet dårlig værprognoser rundt Glittertinden reiste vi hjem fra hytta et par dager tidligere i stedet for å gå denne turen uten utsikt. Etter en dag hjemme endret værprognosen seg til det bedre igjen et par dager senere, så vi reiste hjemmefra neste kveld for å overnatte på Randsverk camping som ligger like ved innkjøringen mot Glitterheim. Flott campingplass med fin lokasjon for fremtidige turer. Tidlig neste morgen kjørte vi opp til parkeringsplassen på grensen til nasjonalparken hvor vi leide sykkel og syklet de neste 7 kilometerne inn til Glitterheim hvor selve toppturen starter. Vi leide et par rumpeakebrett som vi skulle bruke til å ake over isbreen på vei ned igjen. Turen fra Glitterheim går på en blanding av stier, steinur, snø og is hele veien opp til toppen. Litt oppe i bakken begynte vi å ta igjen folk som hadde overnattet på Glitterheim og startet turen tidligere på morgenen, så på denne turen hadde vi noen rygger å navigere etter første halvdelen. Her var det også bedre merket enn på de forrige turene. Det er ingen krevende partier med klyving eller lignende – her kommer alle i normalt god form seg greit opp. Utsikten på toppen er helt utrolig. Her ser man veldig langt i alle retninger. Det var litt ekstra gøy å se og kjenne igjen de andre toppene i området vi hadde vært på tidligere i ferien.

Allerede på vei opp til parkeringen var det storslått natur.
Også på denne turen fikk vi se reinsdyr. Er gresset grønnere på andre siden av elven tro?
Rudolf kom ganske nærme før vi kjørte videre. Reinsdyr er heldigvis litt mindre aggressive mot mennesker enn f.eks. kuer kan være.
Det var stort sett snill motbakke mesteparten av veien på de 7 kilometerne fra parkeringen og frem til Glitterheim. Skiltet var litt småfrekt føler vi. 😂
Fremme på Glitterheim. Det er nok av sykler man kan leie på vei tilbake til parkeringen også.
Ganske tidlig etter at vi startet turen fra Glitterheim kunne vi se helt opp mot toppen. Mye steinrammel på denne turen også, men heldigvis var det mye bedre merket her enn på de andre turene.
Litt oppe i bakken begynte vi å ta igjen et par store grupper med folk som hadde overnattet på Glitterheim og startet turen før oss.
Flott utsikt tilbake mot Glitterheim. Selv om det var tungt med den lange stigningen oppe i høyden var denne bakken snillere enn de andre turene denne ferien.
Straks oppe på ryggen. Fortsatt godt merket.
Det var mye reinsdyr helt her oppe også, men de er godt kamuflert blant alle steinene. I bakgrunnen kan vi såvidt skimte toppen av Kyrkja som vi var på tidligere i ferien.
Oppe på ryggen var det brattere ned på andre siden. Denne isbreen så vi tydelig fra Galdhøpiggen noen dager tidligere.
Den siste biten opp til toppen går for det meste på snø og is, men det var ikke brattere enn at vi klarte oss helt fint med vanlige joggesko.
Oppe på toppen så det ut som det var to høyder som begge kunne være høyeste punkt, så vi gikk like greit opp på begge. Det viste seg at høyden lengst øst var den «ekte» toppen. Her anbefales det forresten ikke å gå ut på snøskavlene som henger over stupet.
Selfie på toppen hører med.
Jannicke nyter utsikten. Dette var vår siste planlagte topptur for 2022 fra skrapekartet nevnt tidligere.

På vei ned skulle vi som nevnt ake over en isbre (som nå på sommeren var to partier ettersom et lite parti i midten hadde smeltet). Aketuren sparte de litt slitne beina for noen kilometer med tråkking i steinur, noe vi satte stor pris på denne dagen. Vi fikk god fart nedover og det var kjempegøy selv om det var fryktelig vondt i halebeinet der vi hoppet og spratt nedover den hardpakkede snøen som så litt ut som vannet på sjøen en litt vindfull dag. I dagene etter turen hadde vi begge blåmerker nedover hele skinka, så resten av baken fikk seg også en trøkk. Vi har i skrivende fortsatt vondt for å sitte skikkelig et par uker etter denne turen, så du kan tenke deg at det var deilig å sykle de 7 kilometerne tilbake fra Glitterheim til parkeringen igjen. 😂🤣

Vi hadde det veldig gøy på aketur. 🤣
Det måtte selvsagt lages et klipp sammen med et av våre favoritt-øyeblikk fra tv-serien «Første Date». 😂🤣😂🤣
Etter aketuren var det mer steinur. Vi har blitt godt kjent med dette underlaget etter noen turer i Jotunheimen.
Ruten vi tok ned fra toppen, over isbreen er vintertraséen. Den er umerket, men det er ikke noe problem å finne veien ned. Bekken til venstre for oss her renner ned i vannet, «Nedre Steinbuvatnet». Glitterheim ligger ved elven som renner ut av dette vannet.
Bekken må krysses før eller senere. Man blir våt på beina, men bare opp til leggen.
Det var deilig med nedoverbakke nesten hele veien tilbake til parkeringen, selv om det var nært umulig å faktisk sitte på setet med vonde rumper.
Litt skummelt med så mye nedoverbakke når vi ikke fant noen sykler med fungerende bremser, men det var nok av flate partier til at farten ikke ble alt for høy.

Etter aketuren hadde klokkene til oss begge forsøkt å sende ut nødvarsel siden klokkene trodde vi ble tatt av et snøras eller lignende (det ble jo mange høydemeter ned i langt større fart enn normalt). Jannicke oppdaget det i tide og rakk å stoppe varselet. Ole så ikke at varselet allerede var sendt før aketuren var over, og da var det fortsatt et par timer til vi var tilbake noe sted med mobilsignal for å varsle far Olav om at det ikke var noen fare med oss. Men det visste jo selvsagt ikke han, og da han i tillegg så at LiveTrack hadde stoppet – for det gjør den så fort nødvarsel blir sendt ut med GPS koordinater og det hele – kontaktet han politiet som igjen kontaktet Glitterheim for å se etter oss. Han så også på GPS sporet at vi tok en annen rute ned enn vi gjorde opp, og på Google Earth ser området svært farlig ut (selv om det i realiteten ikke var så veldig skummelt akkurat der vi aket), som igjen forsterket mistanken om at vi hadde forvillet oss utfor en skrent eller lignende. Det ble nok et par lange timer på Ole’s foreldre der de trodde det hadde gått skikkelig galt med oss før noen fra Glitterheim fikk sett oss gjennom kikkerten og varslet om at vi var på vei tilbake i god form. Først da vi hadde vært en halvtime i bilen på vei ned i “lavlandet” igjen fikk vi ringt Olav som fortalte om hele sirkuset vi hadde satt i gang. Vi hadde jo hatt det kjempegøy, men det hadde ikke han. 😅

Turen anbefales på det sterkeste dersom du ønsker en rolig stigning med enormt flott utsikt på toppen og en bonus aketur ned igjen (men husk å stoppe klokka før du aker). Dette var nok den flotteste turen i ferien for vår del, tett etterfulgt av Besseggen som var mer spektakulær men litt mer krevende men noen klyvepartier osv. Galdhøpiggen var også en flott tur hvor vi mest av alt fikk testet tålmodigheten i svært lav fart. Kyrkja snakker vi ikke om, haha. Den turen var langt utenfor vår komfortsone, og definitivt ikke en tur vi ønsker å ta igjen. Men om du liker å fly med vingedrakt passer kanskje denne toppen for deg. 😋

Video fra vår tur til Glittertinden.

MENGDETRENING OG ULTRALØP

Som nevnt tidligere var det meldt dårlig vær på Glittertinden som gjorde at vi utsatte turen noen dager. Da ble det tid for at Ole kunne teste seg i en av våre vanligste treningsrunder når vi er på hytta. Runden går over 4 relativt små fjelltopper (i alle fall sammenlignet med de andre toppene denne ferien) og er ca. 15 km lang. Målet var å komme seg under 2 timer, som ville ha kuttet persen fra 2021 med tre kvarter. Formen er helt klart blitt bedre det siste året med mye trening, for tiden ble til slutt 1 time og 52 minutter i kupert og til tider litt teknisk terreng.

4 toppers runden på Nordre Fjellstølen er en kjempefin runde uten alt for krevende stigninger og fine, men litt tekniske stier. Suveren utsikt nesten hele runden.

Ellers i ferien har vi fått tatt flere flotte langturer på 20-40 km både på stolpejakt med Olav og på nye stier og veier lenger inn i skogene der vi bor, samt trent litt mer spesifikt for Sandefjord Backyard som vi skal løpe 22. oktober. Vi løp også gjennom løypa da vi allikevel var i området på stolpejakt. Aller siste dag i ferien løp vi vårt andre ultraløp noensinne – Eidsvoll Verk 6 timers. Målet til Jannicke var 43 km for å få godkjent som ultraløp, og Ole hadde som mål å klare 50 km. Vi klarte begge målene våre som vi er veldig fornøyde med å ha fått til uten å ødelegge oss helt. 6 timer på asfalt er jo tross alt litt hardt for beina våre når vi stort sett alltid trener på stier og mykt underlag. Nå har vi fullført to av to ultraløp så langt. Nå må vi bare klare å fullføre minst ett av de siste tre ultraløpene vi er påmeldt ut året for å få godkjent for “ultraløperplaketten” (må ha minst tre fullførte ultraløp samme kalenderår).

Ole etter ca. 4,5 på Eidsvoll Verk 6-timers.
Jannicke i godt driv.
Her er (gj)Engen.

På tur til og fra toppturene i ferien passerte vi over Valdresflye flere ganger. I ren nysgjerrighet måtte vi Google hvor Jotunheimvegen endte opp, som starter like nedenfor Bitihorn. Noe av det første som dukket opp i søket var et ultraløp på 57 km som går 1. oktober, fra Bygdin nedenfor Bitihorn til Skåbu. Hele turen går i flotte omgivelser i lettløpt terreng, med unntak av siste 3 km som er sammenhengende motbakke med 10% stigning. Lang historie kort: vi er nå påmeldt Jotunheimvegen ultra som blir vår neste konkurranse. 😁 Vi gleder oss masse, og vi har allerede begynt å legge flere av treningsøktene på grusvei da dette løpet i all hovedsak går på grusvei.

Da gjenstår det bare å holde seg skadefri fremover slik at både treningen og konkurransene som kommer fremover går så smertefritt som mulig.

Du vil kanskje også like...