Forrige uke hadde vi to tur-prosjekter på tapeten. Det første var å filme hele Olavrunden med GoPro kamera for å lage en “løypebeskrivelse” av turen, og det andre var en fjelltur over 6 topper på Nordre Fjellstølen i Valdres, i nærheten av familiehytten.

Olavrunden

Vi har tidligere skrevet om Olavrunden som er en runde i Fenstads skoger som strekker seg fra Ellingsjøen, over Grindervangen og Valstadvarden som er høyeste punkt, og ned mot Vika. Denne runden har fått navnet Olavrunden etter far/svigerfar Olav Engen som skapte denne runden da han tidligere selv bodde i Fenstad og løp runden ofte. Runden er ca 15 km lang og greit kupert med litt over 400 høydemeter på stort sett fine, lettløpte stier. Noen partier bærer preg av lite trafikk og noen steder er det derfor ganske gjengrodd, spesielt midt på sommeren. Vi har promotert runden litt, og håpet er derfor nå at flere skal få sansen for denne fine turen og hjelpe oss med å tråkke ned stiene så de holder seg ved like. Vi har også opprettet noen Strava-segmenter som vi ser flere og flere prøver seg på. Ole hadde med seg GoPro kameraet og 3 batterier. Vi undervurderte dog litt hvor fort kameraet tømte batteriene når vi filmet i 4K kvalitet, så vi tømte alle de 3 batteriene innen vi var kommet ned til Ellingsjøen igjen, med bare 1,5 km igjen å løpe. Vi prøvde først å filme siste biten med mobiltelefon, men det ble håpløst med all ristingen. Derfor dro vi opp til samme punkt dagen etter for å filme den siste strekningen med GoPro-kameraet. På videoen nedenfor vil du nok legge merke til forskjellet i lyset når det nærmer seg slutten av videoen. Men pytt sann, hensikten er uansett oppnådd ved å vise dere denne flotte runden!

Olavrunden.

6-toppers runde på fjellet

I nærheten av hytta på Nordre Fjellstølen i Valdres ble det for et par år siden laget en 4-toppers runde på i underkant av 15 km. Vi har en stund tygd litt på om det er mulig å forlenge runden noe, og har derfor tegnet opp en runde som har med 2 ekstra topper på runden. Helgen som var hadde vi endelig tid til en hyttetur igjen, som passet bra da Jannickes foreldre allerede var på hytta i forbindelse med sin sommerferie. Thomas, broren til Jannicke, ble også med på hytta for en hyggelig helg sammen med oss. Vi kom opp fredag kveld, og i god tradisjon ble det skjenket en del enheter på kvelden sammen med spill og moro rundt bordet. 🍺🍷🍸 Etter hvert som kvelden ble mer fuktig, inngikk Arild (faren til Jannicke), Thomas og Ole et veddemål som gikk ut på at hvis Thomas barberte bort alt skjegget han hadde spart i 7-8 mnd, så skulle Arild barbere barten sin som han har hatt i over 40 år! Verken Thomas eller Jannicke har noen gang sett faren sin uten bart, så det var et veddemål verdt å bette på. Ole gikk med på å ta skjegget han også og Thomas ville gjerne frisere barten på Ole som hans del av veddemålet. Med en bitteliten batteridrevet barbermaskin og bærepose over vasken med sånn ca. 3 i promille gikk de i gang med friseringen! Arild var først ute med å ta barten, deretter tok Thomas alt av skjegget og Ole fulgte opp med litt hjelp fra Thomas på barte-området. Esther (moren til Jannicke) og Jannicke slapp dog billig unna.

Den hårløse trioen.

Lørdag ble det sen frokost før vi reiste ned til nærmeste tettsted, Bagn, for å støtte det lokale vinmonopolet og sørge for litt påfyll av lugubre valg for påfølgende kveld. Klokka bikket nesten 16 før vi var i gang med helgens egentlige prosjekt, nemlig 6-toppers turen. Noen ildsjeler fra den lokale hytteforeningen snekret sammen den tidligere nevnte runden på 4 topper for noen år tilbake som ble godt mottatt av hyttefolket. Siden har runden blitt svært populær – og blir gått av mange, både store og små. Vardene på toppene ble fikset opp i, stiene ble ryddet, skilt og noen benker ble også satt opp. Hele runden er godt tilrettelagt for turgåere enten man vil gå alle 4 toppene sammenhengende, eller én topp separat. 4-toppers runden går over fjelltoppene Sangeknatten, Hollastølsfjellet, Haugsetfjell og Haugsjøfjell. Vi gikk selv denne turen for 2 år siden da vi enda var relativt store og tunge, men da oppdelt i 2 turer over 2 topper på hver tur. I fjor vår var første året vi gikk hele runden sammenhengende. Da far/svigerfar Olav noen uker senere testet ut runden og slo tiden vår med et fattig kvarter tok vi runden på nytt høsten samme året, men la inn noen joggesteg innimellom for å slå tiden hans igjen – hvilket vi klarte. Ingen skal beskylde oss for å ikke ha konkurranseinstinkt. 😂 I år ville vi utfordre oss selv enda mer og lagde som nevnt en runde med 2 ekstra topper; Fiskebufjellet og Bjødalskampen. Vi startet 6-toppers runden med de to ekstra toppene før vi fortsatte inn på den egentlige 4-toppers runden. Runden ble i underkant av 23 km lang, 850 høydemeter og rundt 4 timer totalt. Det ble en liten videosnutt av denne turen også. Se link til videoen nedenfor. PS! Husk å følge YouTube kanalen vår også! 😁

Ole på vei mot første topp – Fiskebufjellet.
Jannicke styrer som regel det meste som skjer på vår Snap-konto. Fornøyd med å være godt i gang med turen.
Ole peker og forklarer mens han filmer fra dagens andre topp – Bjødalskampen.
Spesielt 4-toppers runden er godt skiltet.
Denne haugen med steiner er egentlig en liten sjø hundene pleier å bade i når de er med opp til dagens fjerde topp – Hollastølsfjellet.
Det er flott utsikt nesten hele runden. Spesielt flott fra toppene selvsagt. Her er utsikten vestover fra toppen av Hollastølsfjellet.
På dagens femte og nest siste topp, Haugsetfjell, ble det en velfortjent Kvikk Lunsj pause.
Vi testet også ut noen nye gels på denne turen.
Det er ikke mulig å ikke nyte en så flott dag på fjellet!
Det er flott også på turens laveste punkt hvor vi parkerte bilen (som man så vidt kan skimte taket av i bakgrunnen her).
Runden ble i underkant av 23 km. Vi brukte litt over 4 timer hvor vi jogget de fleste flate og slake partiene, inkludert en del film-, fotostopp og pauser.
6-toppers runden.

Du vil kanskje også like...