På søndag hadde vi årets første løp med startnummer på brystkassa da Romerike Ultraløperklubb (RULK) arrangerte klubbtreff med 3-timers løp på banen ved Jessheim stadion. Arrangementet ble holdt i flott vær med knallblå himmel, med litt kald trekk nordfra. Det var ganske kaldt for de fleste de første rundene, men vi valgte begge allikevel å starte lettkledd. Det angret vi definitivt ikke på utover dagen ettersom sola varmet godt etter at vi hadde løpt oss varme. Vi hadde på forhånd satt oss både noen realistiske og noen ikke fullt så realistiske mål, men først og fremst var målet til oss begge å holde ut i 3 timer samtidig som vi testet ut væske og næringsinntak. Vi har tross alt kun løpt én konkurranse med startnummer tidligere, og det var 5 km i Norgesløpet i oktober. Denne dagen handlet først og fremst om å lære.

37 løpere klare på startstreken.

Den siste uken inn mot løpet har vi også testet ut hvordan kroppen reagerer på å trappe litt ned på antall kilometer før en konkurranse. Selv om det fungerte veldig bra for oss begge denne søndagen må vi nok starte enda litt tidligere før de virkelig lange løpene. Ut ifra hva vi leser av andres erfaringer ser det ut til at det lønner seg å trene ca. like ofte som normalt de siste ukene inn mot en konkurranse, men redusere antall kilometer noe, alt avhengig av nivå og hvor langt man faktisk skal løpe. Dette skal vi få lest oss opp litt mer på før Romeriksåsen på langs (RPL) om halvannen måned.

Når det gjelder målene vi hadde satt oss var de satt litt ut i fra tidligere økter og status på treningen den siste perioden. Jannicke som såvidt er tilbake fra skaden hun pådro seg i vinter hadde som mål å klare halvmaraton i løpet av de 3 timene løpet varte, mens Ole mente hun kunne klare 25 km. Da vi hadde en hardøkt på innebanen på Bislett i januar løp Jannicke litt over 25 km på 3 og en halv time. Selv om det ikke har vært så alt for mye løping på Jannicke den siste tiden har vi begge merket at formen ellers fortsatt er bra. Jannicke hadde alt i alt en veldig fin opplevelse på søndag. Selv med et toalettbesøk og litt kvalme mot slutten klarte hun imponerende 25278 meter! Halvmaraton ble passert med over 27 minutter til gode på klokka. Dét hadde hun ikke trodd på forhånd. Med litt flere kilometer i beina før RPL skal det gå veldig fint å fullføre vårt aller første ultraløp med stil.

Jannicke i godt driv.
Jannicke har akkurat passert Marit som er en veldig erfaren ultraløper.
Vi fikk ikke lov til å flytte oss fra der vi var da sluttsignalet gikk, før løpsleder (svigerfar) Olav hadde kontrollmålt nøyaktig distanse. De siste kreftene ble tatt ut på slutten av løpet, så det hadde nok blitt litt sitting på bakken uansett. 😉

Ole på sin side hadde to mål. Mål 1 var å passere halvmaraton under 2 timer. Stort sett alle langturene våre har vært i rolig tempo, og hans personlige rekord fra trening var på 2 timer og 6 minutter. Mål 2 var å klare minimum 30 km på de 3 timene konkurransen varte, med et lite hårete mål om å klare 32 km hvis han virkelig hadde dagen. De første 2 timene gikk forholdsvis greit selv om Ole startet i et litt høyere tempo enn planlagt. Halvmaraton ble passert på 1:52:52, som er enda litt raskere enn han trodde skulle være mulig per dags dato – og det selv om det gjenstod over 1 time med løping. Selv om beina fikk kjenne skikkelig på det den siste timen, og spesielt den siste halvtimen, klarte han å holde farten relativt greit oppe. Den offisielle distansen etter 3 timer ble 33131 meter. Det må sies å være utrolig bra bare ett år etter at vi nesten ikke klarte å jogge 2 minutter sammenhengende. Snittfarten over 3 timer nå var raskere enn da han løp 5 km i Norgesløpet i oktober! Den gangen var også snittpulsen 30 slag høyere enn på søndag han løp mye raskere enn han trodde var mulig. På søndag ble det ny personlig rekord på alle distanser mellom 10 og 30 km. Formen er helt tydelig på rett vei også for Ole. Også skal det nevnes at Ole relativt sett er sterkere dess mer teknisk underlaget blir. Det gledes til RPL i slutten av juni.

Livet er lettere når man ikke er så opptatt av å ha bakkekontakt. 😂
Her blir Ole passert av Ruth Vingerhagen og Simen Ellingsen Rustad. En av gangene hang Ole seg på Simen ca. 100 meter for å sjekke hvilken fart det var snakk om her. Fasiten er at disse raskeste denne dagen løper i flere timer rett under 4 minutter / km. Det er selvfølgelig alt for raskt for Ole foreløpig, men gøy å kjenne på farten. Leggene kunne på dette tidspunktet blitt sponset av Tine Meierier. Melkesyre opp til tennene.

Etter løpet var det samling i VIP-rommet på Jessheim stadion med pizza, brus og potetgull. Etter at resultatene var lest opp fikk vi litt informasjon om fremtidige klubbaktiviteter, om ny sponsor, muligheter for treningscoach, osv. Treningscoach Andreas Gossner, medlem i klubben og coach på Løpetrening.no, holdt et foredrag om treningsstruktur og coaching som var veldig interessant. Til slutt fikk vi se presentasjon av en del nytt klubbtøy som kommer fremover. Det var fint å endelig kunne ta del i noe av det sosiale med klubben, og for Ole var det allright å møte en del kjente ansikter fra gammelt av. Alt i alt var dette en super dag med mange flotte erfaringer.

Det smakte godt med pizza etter en slik økt, men det er allikevel vanskelig å tvinge i seg mat når kroppen er så sliten.
Kveldsmat må man ha.

Denne uken starter vi litt roligere ettersom Ole fikk en hevelse under venstre fot et par timer ut i løpet på søndag som fortsatt er ganske vond. Vi satser på at foten blir bra igjen før helgen, for da skal han sammen med noen fra klubben løpe gjennom hele traséen til Ecotrail 80 km (løypa er nærmere 82 km) fredag til søndag. Jannicke skal på sin side delta på Holmenkollstafetten sammen med jobben. Frem til da blir det prioritert styrketrening og rolige turer på mykt underlag.

Vi gleder oss masse til neste gang vi skal ha på oss startnummer. Det er en helt spesiell følelse man fort kan bli litt avhengig av.

Du vil kanskje også like...

1 kommentar

  1. […] hvor vi øker treningsmengden. Etter 3-timers løpet forrige søndag, som du kan lese mer om her, valgte vi å stå over trening på mandag. Mandag er normalt sett uansett hviledag for oss siden […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *