Siden forrige blogginnlegg har Ole gått svært hardt inn for å gå ned noen kilo igjen. Dette blir mest sannsynlig nest siste, eller tredje siste gangen han tar et slikt jafs. Men dette er første gangen han gjør det samtidig som vi har trent så mye som nå. Siden begynnelsen av September og frem til forrige innlegg 15.januar har vekten ligget stabilt mellom 87 og 90 kg, og derfor har han nå gått hardt inn for kaloriunderskudd de siste to ukene. Det endelige vektmålet er +/- 75 kg, avhengig av hvor mye muskler osv. veier. Dette er først og fremst for å kunne gjennomføre en del ultraløp uten å dra på seg alt for mange skader, samt for å være i stand til å komme seg gjennom en del av løpene som har strenge tidsbegrensninger.

Den første uka med skikkelig kaloriunderskudd tok vi det litt roligere på trening for å se hvordan kroppen til Ole taklet å trene nesten uten næring (dette er jo i og for seg også en grei erfaring før lange ultraløp), samt at Jannicke måtte ta det litt rolig med hoftene. Det ble nok økter, men de gikk etter forholdene veldig rolig for seg. Dette passet bra siden Ole også hadde vaktuke på jobben, som gir mindre fritid på kveldene og spesielt i helgen. Den første uka ble det en rolig tur på 10 km, 60/60 intervaller på mølla + styrketrening, en ny rolig tur på 7 km (denne gangen med vektvest i sterk vind), en ny tur til treningsstudio med stigeintervaller på mølla etterfulgt av styrketrening, 10 km rolig tur, og til slutt en veeeldig rolig skitur i skianlegget for å teste de nye skiene til Jannicke (vi er som to dansker på vår første skiferie).

Ren kosetur tillater en liten kakao-pause i gapahuken like ved Nes Skianlegg.
Jannicke har tidligere vært LIVREDD for å kjøre ski i bakker, så dette her er stor fremgang fra forrige sesong!

Denne uka har vi uppet treningen litt igjen, siden det gikk helt greit med forrige ukes treningsmengde selv på lavt energiinntak. Hittil har det blitt; 

Tirsdag: Pyramide-intervall på mølla etterfulgt av 1 time styrketrening (nå med øvelser rettet mot løping).

Onsdag: Løp to rolige runder i Bokkedalen i mørket (totalt litt over 13 km), etter at far/svigerfar Olav tidligere på dagen meldte om gode forhold. Og gjett om det var! Hit skal vi tilbake allerede lørdag for å få runden også i dagslys. Sinnsykt deilig å løpe på stier i flott skogsterreng igjen, spesielt når stiene er godt tråkket ned og snødekte, uten for mange partier med is. Én runde er litt over 6,6 km, med 155 høydemeter. Dette er såvidt litt flere høydemeter per km enn Romeriksåsen på langs, så vi anser denne runden som et veldig bra sted å forberede seg til det løpet.

Torsdag: Motbakkeintervaller på mølla, etterfulgt av 1 time styrketrening. Dette var en hard økt med allerede tunge bein.

I dag, fredag, har vi treningsfri for å få hvilt beina litt før 3 nye runder i Bokkedalen lørdag. Da blir det ca. 20 km i kupert terreng på snødekte stier som blir god trening for beina. Vi gleder oss veldig til å løpe her igjen, i flott terreng på veldig fine snødekte stier. Det er slike turer som gjør det ekstra deilig å være i bedre form! Søndag planlegger vi en rolig skitur.

Jannicke har den siste tiden slitt med smerter og stivhet i hoftene og bekkenet, og går nå til behandling hos fysioterapaut igjen. Denne gangen er det strekte hofteleddsbøyere som er årsaken. Behandling samt noen ekstra øvelser rettet mot dette området skal bidra til å forbedre situasjonen. Jannicke fokuserer i tillegg på løpeteknikk da det mest sannsynlig er mye av årsaken til problemet, samt mye løping i piggsko (som kjent er hardere enn vanlige løpesko) på glatt føre som skaper en ekstra belastning på hofter og føtter.

På de i underkant av to ukene som har gått siden forrige innlegg har Ole gått ned fra ca. 89,5kg til 82,9kg. Det er i overkant stor vektnedgang på så kort tid, men nå som han snart er helt ferdig med vektnedgangen har det vært like greit å bare ta i skikkelig når han først er i gang. Man blir bra lei av å hele tiden leve i kaloriunderskudd 800 dager i strekk. Det sier seg selv at det ikke er veldig bra å trene hardt når man er på 10.dagen med nesten ingen næring i kroppen, så dette anbefales på ingen måte – det er bare Ole som har sett seg skikkelig lei på det veeeldig lange trappetrinnet uten vektnedgang. De to siste treningene har vært harde uten noe som helst overskudd, så nå blir det litt mer kaloriinntak igjen en periode fremover før neste (og kanskje siste) periode med skikkelig vektnedgang. Fokus fremover er fortsatt å bli klar til årets første ultraløp i slutten av juni. Vi gleder oss masse – og ekstra mye når vi får muligheten til å løpe på stier som er i så bra stand som de rundt Bokkedalen!

Du vil kanskje også like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *